Yläkoululaisten metsätietämys testattiin Hyytiälän metsäasemalla
Valtakunnallinen
Valtakunnallisen Metsävisan finaali kisattiin 22.5. Hyytiälän metsäasemalla Juupajoella. Loppukilpailun voitti Aaro Heide Iisalmesta, toiseksi tuli Iiro Juntunen Suomussalmelta ja kolmossijan vei Tuure Sarilampi Kouvolasta.
Kouluilla alkuvuonna kirjallisesti suoritettavan kisan 50 parasta kutsutaan loppukilpailuun. Loppukilpailuun pääseminen yli 20 000 alkukilpailun suorittaneen joukosta on jo saavutus. Finaalikilpailussa tehtävät suoritetaan maastossa. Osa rasteista on Metsävisan järjestämisessä mukana olevien organisaatioiden pitämiä.
Tuhon aiheuttajia tunnistettiin maastossa
MTK:n ja Metsänhoitoyhdistysten rastia piti tänä vuonna Juupajoen alueella metsäasiantuntijana toimiva Henna Heikkilä Mhy Pohjois-Pirkasta. Rastilla tunnistettiin erilaisia metsätuhoja. Aihe on varsin ajankohtainen, kun myrskyjä ja kirjanpainajaa yhä suuremmissa määrin esiintyy. Henna kommentoi Metsävisan finaalin olleen kaikin puolin mukava kisatapahtuma.
Metsävisa tehdään yhteistyössä
Metsävisan organisoi yli 40 vuoden kokemuksella Suomen Metsäyhdistys yhdessä Biologian ja Maantieteen opettajien liiton kanssa. Kilpailun taustajoukoissa toimii usea eri metsäalan organisaatio ja yritys. Metsänhoitoyhdistykset tukevat Metsävisan järjestämistä tarjoamalla yläkoululaisille kesätöitä eri puolilla Suomea. Kiinnostuksen metsäalan työpaikkaa kohtaan ilmoittaneiden oppilaiden kesken arvottiin tänä vuonna yhteensä 11 kesätyöpaikkaa eri puolelta Suomea.
Kesätöitä metsävisailijoille tarjoavat tänä vuonna Metsänhoitoyhdistykset Etelä-Karjala, Kainuu, Karhu, Lappi, Länsi-Uusimaa, Metsäpohjanmaa, Oulun seutu, Pohjois-Pirkka, Salometsä ja Savotta. Lisäksi pääkaupunkiseudulla kesätyöpaikan tarjoavat MTK ja Metsäyhdistys yhdessä.
Koulut voivat itse päättää Metsävisaan osallistumisesta, joten kannattaa kannustaa opettajia ilmoittautumaan mukaan. Koulutason kisa käydään helmikuussa.
Lisätietoja: Asta Sarkki, MTK, puh. 040 148 9933 ja työpaikkoja tarjoavien Metsänhoitoyhdistysten johtajat
Kuva: Vilma Issakainen/SMY ry
Ajankohtaista
Yläkoululaisten metsävisan kysymykset haastavat alan ammattilaisenkin
Valtakunnallinen
Yläkoululaisten valtakunnallisen Metsävisan finaali järjestettiin 21. toukokuuta Espoossa. Loppukilpailuun kutsuttiin 50 alkukilpailussa parhaiten menestynyttä nuorta eri puolilta Suomea. Kilpailun voittajakolmikko olivat Teemu Jakkula Helsingistä, Martta Lappalainen Keuruulta ja Unto Holstila Espoosta. Alkukilpailussa hyvin pärjänneille tarjotaan kesätyöpaikkoja metsänhoitoyhdistyksissä eri puolilla Suomea.
