Mhy Etelä-Savon kannanotto Luonnonvarakeskuksen metsätuhojen tutkimuksen rahoitukseen 30.12.2023

etela-savo

Hallituksen pj Kaisa Ralli ja johtaja Petri Pajunen luovuttivat kannanoton maa- ja metsätalousministeri Sari Essayahille lauantaina 30.12 Savonlinnassa

Metsänhoitoyhdistys Etelä-Savo esittää, että Luonnonvarakeskuksen (LUKE) metsätuhojen tutkimukseen liittyvä rahoitus palautetaan riittävälle tasolle.

Ainoa systemaattinen metsiämme koskeva tiedonkeruu tapahtuu Valtakunnan Metsien Inventoinnin puitteissa, mutta se ei tuota tietoa kattavasti eikä sellaisella aikajänteellä minkä avulla voitaisiin reagoida akuutteihin metsätuhoihin saati uusiin tuholaisiin. Tällä hetkellä tutkimus ja etenkin seuranta on liialti riippuvainen satunnaisista tutkimusprojekteista

Metsätuhot aiheuttavat metsänomistajille merkittäviä taloudellisia vaikutuksia, joten tuhojen ennaltaehkäisyyn liittyvällä tutkimustoiminnalla on tärkeää rooli. Asialla on myös suora vaikutus metsäteollisuuden puunhankintaan. Kuolleet puut kelpaavat korkeintaan energiapuuksi.

Maailmalta löytyy paljon ikäviä ja varoittavia esimerkkejä maista, joissa metsätuhot ovat tuhonneet laajoja metsäalueita ja vaikuttavat paikallisen metsäteollisuuden toimintaedellytyksiin. Erityisesti erilaiset hyönteistuhot ovat olleet vaikutuksiltaan rajuja.

Esimerkiksi kuluvan vuoden laajat satojen tuhansien hehtaarien mäntypistiäistuhot Itä-Suomen alueella yllättivät metsänomistajat ja metsäammattilaiset, koska Luonnonvarakeskukselle ei ollut aiempien vuosien tapaan varattu määrärahoja tähän tutkimukseen. Toisena esimerkkinä ovat tänä vuonna havaitut toistaiseksi vielä pistemäiset okakaarnakuoriaisen tuhot.

Kannanoton lisäksi ministerin kanssa keskusteltiin hallitusohjelmaan liittyen mm. lunastuslain uudistamisesta ja metsävähennyksen korottamisesta.

1. Luonnonhoidon asiantuntemusta metsänhoitoyhdistyksestä

Luonnonhoidon asiantuntemusta metsänhoitoyhdistyksestä

Etelä-Savo

Metsänhoitoyhdistys Etelä-Savo palvelee metsänomistajia jatkossa entistä paremmin myös metsäluonnonhoitoasioissa. Enonkoskelainen Miia Suhonen hoitaa jatkossa luonnonhoitohankkeita koko toimialueella.

2. Puumarkkinakatsaus kesäkuu 2024

Puumarkkinakatsaus kesäkuu 2024

Etelä-Savo

Puun hintatasot ovat nousseet voimakkaasti, mutta ovatko hinnat oikeasti korkealla?

3. Apulanta-metsä syntyi Rantasalmelle

Apulanta-metsä syntyi Rantasalmelle

Etelä-Savo

Aurinkoinen ja lämmin sää suosi, kun lauantaina 18.5. Rantasalmella sijaitsevalle 1,8 hehtaarin palstalle istutettiin miltei 3000 koivuntaimea talkoovoimin. Minusta kasvaa puu - meistä kasvaa metsä!

2024 © Metsänhoitoyhdistykset