Mhy Etelä-Savon kannanotto Luonnonvarakeskuksen metsätuhojen tutkimuksen rahoitukseen 30.12.2023

etela-savo

Hallituksen pj Kaisa Ralli ja johtaja Petri Pajunen luovuttivat kannanoton maa- ja metsätalousministeri Sari Essayahille lauantaina 30.12 Savonlinnassa

Metsänhoitoyhdistys Etelä-Savo esittää, että Luonnonvarakeskuksen (LUKE) metsätuhojen tutkimukseen liittyvä rahoitus palautetaan riittävälle tasolle.

Ainoa systemaattinen metsiämme koskeva tiedonkeruu tapahtuu Valtakunnan Metsien Inventoinnin puitteissa, mutta se ei tuota tietoa kattavasti eikä sellaisella aikajänteellä minkä avulla voitaisiin reagoida akuutteihin metsätuhoihin saati uusiin tuholaisiin. Tällä hetkellä tutkimus ja etenkin seuranta on liialti riippuvainen satunnaisista tutkimusprojekteista

Metsätuhot aiheuttavat metsänomistajille merkittäviä taloudellisia vaikutuksia, joten tuhojen ennaltaehkäisyyn liittyvällä tutkimustoiminnalla on tärkeää rooli. Asialla on myös suora vaikutus metsäteollisuuden puunhankintaan. Kuolleet puut kelpaavat korkeintaan energiapuuksi.

Maailmalta löytyy paljon ikäviä ja varoittavia esimerkkejä maista, joissa metsätuhot ovat tuhonneet laajoja metsäalueita ja vaikuttavat paikallisen metsäteollisuuden toimintaedellytyksiin. Erityisesti erilaiset hyönteistuhot ovat olleet vaikutuksiltaan rajuja.

Esimerkiksi kuluvan vuoden laajat satojen tuhansien hehtaarien mäntypistiäistuhot Itä-Suomen alueella yllättivät metsänomistajat ja metsäammattilaiset, koska Luonnonvarakeskukselle ei ollut aiempien vuosien tapaan varattu määrärahoja tähän tutkimukseen. Toisena esimerkkinä ovat tänä vuonna havaitut toistaiseksi vielä pistemäiset okakaarnakuoriaisen tuhot.

Kannanoton lisäksi ministerin kanssa keskusteltiin hallitusohjelmaan liittyen mm. lunastuslain uudistamisesta ja metsävähennyksen korottamisesta.

1. Brysselissä mhy-puheenjohtajien reissulla

Brysselissä mhy-puheenjohtajien reissulla

Etelä-Savo

Mhy-puheenjohtajien Brysselin matkalla tutustuttiin siihen, mitä metsäedunvalvonnallinen työ konkreettisesti pitää sisällään.

2. Jäsenmaksupostitus käynnissä - ensimmäiset jo perillä

Jäsenmaksupostitus käynnissä - ensimmäiset jo perillä

Etelä-Savo

Vuoden 2024 sähköiset jäsenlaskut ovat jo saapuneet jäsenillemme. Perinteiset paperilaskut ovat vielä matkalla. Jos laskussasi on korjattavaa, ota yhteyttä etelasavo@mhy.fi tai 015 357 4000.

3. Ajokone kuorma päällä.

Etelä-Savon puukauppalukuja vuodelta 2023

Etelä-Savo

Etelä-Savossa puukauppamäärä oli kokonaisuudessaan 5,8 miljoonaa kiintokuutiometriä, joka on kuusi prosenttia edellisvuotta vähemmän. Yksityismetsien osuus oli hieman alle 80 prosenttia.

2024 © Metsänhoitoyhdistykset