Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Karjala avasi metsäpalveluja myyvän verkkokaupan

18.3.2019

Tavoitteena on helpottaa metsänomistajan asiointia, kun hän ostaa puukauppaan, metsänhoitoon tai metsäomaisuuden hoitoon liittyviä palveluja.

Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Karjalan Uukuniemellä metsänomistajia palveleva Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Karjala on avannut metsänhoitopalveluja myyvän verkkokaupan osoitteessa pk.mhy.fi. Aiemmista metsänomistajille suunnatuista verkkokaupoista poiketen uusi kauppa keskittyy palvelujen, ei esimerkiksi työkalujen ja tarvikkeiden myyntiin.

”Verkkokaupasta voi tällä hetkellä ostaa yli 20 eri palvelua, jotka liittyvät puukauppaan, metsänhoitoon tai metsäomaisuuden hoitamiseen. Pohjois-Karjalassa ja Uukuniemellä metsää omistava voi ostaa kaupasta esimerkiksi puukaupan kilpailuttamisen ja valvonnan, taimikonhoitotyöt tai metsänuudistamispalvelun”, sanoo Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Karjalan johtaja Harri Välimäki.

Näyteikkuna muulle myynnille

Välimäki näkee verkkokaupan tarjoavan metsänomistajalle lisää vaihtoehtoja hankkia metsäpalveluja. 

”Verkkokaupassa palveluja saa ostettua myös toimistoaikojen ulkopuolella, silloin kun metsänomistajalle parhaiten sopii”, hän sanoo. 

Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Karjalaa kannusti verkkokauppaan myös se, että verkkokaupassa yhdistyksen tuotteet saadaan esille selkeästi. Tämä auttaa Välimäen mukaan palvelujen myyntiä myös perinteisissä kanavissa.  

”Verkkokaupan yksi etu on, että metsänomistaja voi tutustua ja vertailla tuotteita, ostaapa hän palvelun sitten verkkokaupasta tai ottamalla yhteyttä yhdistykseen perinteiseen tapaan puhelimella, sähköpostilla tai kasvotusten asiasta sopimalla.”  

Metsänomistajien digipalvelut yleistyvät nopeasti

Digitaalisten palvelujen kehittyminen muuallakin metsäalalla innosti Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Karjalan perustamaan uudenlaisen verkkokaupan. Pilottityöhön yhdistys sai rahoitusta Innovaatiorahoituskeskus Tekesiltä (nyk. Business Finland).

”Palvelualoilla digitaalisten palveluiden merkitys korostuu koko ajan enemmän. Sähköiset palvelut ovat kilpailutekijä paitsi metsänhoitoyhdistykselle myös koko metsäalan arvoketjulle. Digitaalisia palveluja hyödyntävillä organisaatioilla ja sektoreilla on paremmat kasvun mahdollisuudet”, verkkokaupan kehittämistyöstä vastannut Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Karjalan Sakari Tikka sanoo.   

Esimerkkinä metsänomistajien hyödyntämästä digitaalisesta palvelusta Tikka nostaa esiin Suomen metsäkeskuksen hallinnoiman valtakunnallisen metsään.fi-palvelun. Palvelussa metsänomistaja pääsee muun muassa katsomaan oman metsätilansa tietoja ja arvioimaan metsänhoidon tarpeita. Jo yli 110 000 metsänomistajaa on luonut palveluun oman tunnuksensa. 

"Palvelusektorilla maailma digitalisoituu nopeasti. Verkkokaupan avulla pääsemme tarjoamaan metsäpalveluja aiempaa asiakaslähtöisemmin heille, jotka odottavat digitaalisia palveluja myös metsäomaisuuden hoitoon", Harri Välimäki sanoo. 

Metsänomistajien verkkokauppa osoitteessa pk.mhy.fi