Tiedote linjahakkuiden puukaupoista

pyha-kala

TIEDOTE Haapajärvi-Ruotanen LINJAHAKKUIDEN PUUKAUPOISTA

Elenia Oy ja TeMePa Infra Oy ovat lähestyneet hankkeen maanomistajia tarjoten mahdollisuutta osallistua puiden yhteismyyntiin. Tarjottu puunhinta ja ehdot ovat herättäneet huomiota. Varsinkin kuitupuun ja osin energiapuun kysyntä ja hinta ovat alueellamme olleet ennätystasolla ja siihen nähden tarjottuja hintoja on pidetty alhaisina. Metsänhoitoyhdistykseen olemme saaneet asiasta runsaasti yhteydenottoja.

Maanomistaja voi myös itse kilpailuttaa sähkölinjan hakkuusta kertyvän puutavaran puukaupan. Varsinkin jos puiden luovutus ostajalle tapahtuu kesäaikaan ja kesäkelpoisen teiden varsille, on kilpailutuksella mahdollista saada tarjottua paremmat hinnat. Perinteisten kuitupuuostajien lisäksi kilpailukykyiseksi voi nousta puun energiakäyttö. Tarjouksia kannattaa kysyä myös paikallisilta sahoilta.

Ennen puukaupan kilpailutusta maanomistajan on hyvä selvittää puunkorjuuta hoitavalta TeMePa Infra Oy:tä korjuun aikataulu oman kiinteistön osalta, kertyvät puumäärät ja puiden varastopaikat. Näiden tietojen perusteella on helpompi pyytää tarjoukset myös muilta ostajilta.

Metsänhoitoyhdistys Pyhä-Kala auttaa tarvittaessa jäseniään linjahankkeen puukaupoissa. Tarkempia neuvoja puukaupan hoitamisesta saat oman alueesi metsäasiantuntijalta tai halutessasi voit valtuuttaa metsänhoitoyhdistyksen hoitamaan koko puukaupan puolestasi.

Lähtökohtaisesti lunastusmenettelyllä toteutettavissa hankkeissa maanomistajien tulisi saada täysi korvaus lunastettavasta omaisuudesta. Vaikka lunastus ei koskekaan linjahankeen puutavaraa niin olisi kuitenkin kohtuullista, että lunastusta hakeva taho varmistuisi markkinahinnan toteutumisesta myös puukaupoissa. Tämä asia kannattaa maanomistajilla nostaa keskusteluun lunastuskokouksessa.

Lisätietoja:

Maunu Kilpivaara, johtaja, 0442438275 Savarinväylä 2, 84100 Ylivieska Metsänhoitoyhdistys Pyhä-Kala ry

Haapajärven toimiston yhteystiedot:

Tapio Vuoti, 0400388522, tapio.vuoti@mhy.fi, Unto Kananen, 0445930083, unto.kananen@mhy.fi

Pyhäjärven toimiston yhteystiedot:j

Annika Multala, 0400212137, annika.multala@mhy.fi, Kari Finnilä,  0400789822, kari.finnila@mhy.fi

1. Haapajärven metsäpalveluissa henkilövaihdos

Haapajärven metsäpalveluissa henkilövaihdos

Pyhä-Kala

Metsäasiantuntija Marko Ahola siirtyy Reisjärveltä Haapajärvelle 1.3. alkaen metsäasiantuntija Unto Kanasen jäädessä eläkkeelle.

2. Pohjois-Pohjanmaan puukauppavuosi näyttää hyvältä

Pohjois-Pohjanmaan puukauppavuosi näyttää hyvältä

Pyhä-Kala

Pohjois- Suomen puulle on kysyntää. Puukaupan teossa hyvä suunnittelu, puukaupan kilpailutus ja paikallisen tilanteen tuntevan asiantuntijan apu ovat oiva apu metsänomistajalähtöiseen puukauppaan.

3. Metsämatka

Metsänhoitoyhdistysten yhteinen metsäopintomatka Puolaan 23.-27.9.2024.

Pyhä-Kala

Metsänhoitoyhdistys Pyhä-Kalan, Siikalakeuden, Haapavesi-Kärsämäen ja Keskipohjan yhteinen metsämatka Puolaan

2024 © Metsänhoitoyhdistykset