Näin yhtymä valtuuttaa osakkaansa sähköisiin veroasioihin Suomi.fi:ssä

11.11.2020

Miten yhdelle osakkaalle annetaan Suomi.fi:ssä valtuutus veroasioiden hoitoon?

Esimerkki: Pekka on metsäyhtymän /y-tunnuksellisen kuolinpesän osakas ja hänelle halutaan oikeus hoitaa esimerkiksi veroasioita sähköisesti. Pekalla on henkilökohtaiset pankkitunnukset/mobiilivarmenne sekä passi/henkilökortti.

1. Suomi.fi-verkkosivulla täytetään valtuutushakemus >> 
(Valtuuttaja on verotusyhtymä/y-tunnuksellinen kuolinpesä)

2. Täytä 11 kohtaa, valitse miten lähetät hakemuksen, tulosta hakemus, allekirjoita käsin tulostettu hakemus ja liitä allekirjoitettu hakemus mukaan.

Hakemuksen allekirjoitus:
Kaikki valtuutuksen antajat (eli yhtymän tai y-tunnuksellisen kuolinpesän osakkaat) allekirjoittavat hakemuksen tai heiltä kaikilta on valtakirja. Valtakirjana voi kannattaa käyttää Digi- ja väestötietoviraston valmista valtakirjaa, se on väline allekirjoittajien nimenkirjoitusoikeuden osoittamiseen. Valtakirjan lisäksi pitää olla kuitenkin myös varsinainen 11-kohtainen valtuushakemus.

Palauttaminen:
Kun 11-kohtaisen hakemuksen tekee, hakemuksessa pitää valita lähettääkö hakemuksen käsiteltäväksi verkossa, postitse vai viekö verotoimistoon.

A.Jos haluaa lähettää hakemuksen käsiteltäväksi verkkopalvelun kautta, hakemuksen lopussa voi tunnistautua pankkitunnuksilla, tulostaa hakemuksen, allekirjoittaa hakemus käsin, skannata allekirjoitettu hakemus ja tarvittavat liitteet. Verkkopalvelussa ne pitää lisätä liitteinä hakemukseen, ja lopuksi lähettää hakemus käsiteltäväksi.

B. Toinen vaihtoehto on tulostaa hakemus, allekirjoittaa se käsin, liittää mukaan tarvittavat liitteet ja laittaa koko nippu postiin. Postiosoite löytyy, kun valitsee verkkopalvelussa postituksen.

C. Kolmas vaihtoehto on tehdä tuo sama kokonaisuus kuin kohdassa kaksi, mutta viedä hakemuksen lopuksi verotoimistoon.

Liitä mukaan pakolliset liitteet:
- yhtymän/y-tunnuksellisen kuolinpesän hakemuksen allekirjoittavat kaikki osakkaat
- lisäksi tarvitaan kopio valtuutettavan ja kaikkien allekirjoittajien henkilökortista tai passista sekä mahdolliset muut dokumentit.
Katso asiakaskohtaisesti tarvittavat dokumentit tämän sivun avulla >>

3. Kun valtuushakemuksesi on käsitelty, saat siitä tiedon hakemuksessa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.

4. Tämän jälkeen voit kirjautua pankkitunnuksilla Suomi.fi-valtuudet verkkopalveluun ja valtuuttaa joko itsesi tai esimerkiksi metsänhoitoyhdistyksen hoitamaan yhtymän/y-tunnuksellisen kuolinpesän asioita.

Mene Suomi.fi-valtuudet palveluun, tunnistaudu omilla pankkitunnuksillasi, valitse palvelusta nappi "Asioi yrityksen puolesta", valitse yhtymä tai y-tunnuksellinen kuolinpesä, siirry antamaan asiointivaltuus esimerkiksi omalle henkilötunnuksellesi (jos ryhdyt hoitamaan yhtymän veroasiointia) tai Mhy Keski-Suomi (jos haluat, että metsäasiantuntija hoitaa veroasiat).

Kun asiointivaltuus on annettu, pääset hoitamaan yhtymän veroasioita esimerkiksi Omaverossa. Asiointivaltuus tulee voimaan heti ja valtuuden toiminta kannattaa testata tunnistautumalla Omaveroon.

Yleisohje valtuuttamiseen kohta kohdalta (pdf) >>
Ohjeet löydät myös videolta >>