Metsävähennyksen korotus tuo merkittävän veroedun

Metsävähennyksen korotus voi tuoda tuhansien eurojen veroedun – mhy:n veropalvelu auttaa saamaan hyödyn täysimääräisenä käyttöön.
Metsävähennyspohja nousee 75 prosenttiin ja on käytettävissä myös takautuvasti verovuodesta 2026 alkaen. Jos olet siis käyttänyt jo kaiken vähennyspohjan, saat uutta pohjaa nousun verran (60% -> 75%). Veropalvelumme merkitys on tämän nousevan edun myötä entistä tärkeämpi alkuvuonna 2027, jotta uusi pohja osataan laskea ja kirjataan oikein – ja jotta se ylipäätään tulisi huomioitua.
Jopa 20 000 euron hyöty
Mhy Keski-Suomen yksi kokeneimmista metsäasiantuntijoista, Tarja Salonen, muistuttaa että takautuvasti tuleva korotus on erittäin merkittävä etu.
– Metsätilan historia ja muistiinpanot ovat ratkaisevassa roolissa, että kaikki verohyödyt saa käytettyä. Varsinkin uudelta asiakkaalta pitää osata kysyä olennaisimmat asiat.
– Kerran hoidin metsänomistajan veroasioita puukauppavuoden jälkeen, kun tuli ilmi, että hän on ostanut tilan jo aikaa sitten. Metsävähennystä hän ei ollut koskaan käyttänyt ja mhy:n metsäveropalvelu toi hänelle 20 000 euron hyödyn, metsäasiantuntija Tarja Salonen kertoo.
Korotus on erittäin merkittävä etu. Jos et ole koskaan huomioinut metsävähennystä tai et tiedä mitä tehdä, ota yhteys metsäasiantuntijaasi. Alkuun pääsee etsimällä tilan hankintaan liittyneet dokumentit.
Mikäli etua ei ole koskaan käyttänyt, metsänomistajalta pitää löytyä saantokirja, kuten esimerkiksi kauppakirja, jolla hän voi osoittaa mitä metsätilasta on maksettu.
Ilmoita kaikki menot vähennyksiin
Myös muiden vuosimenojen (vähennysten) tarkka kirjaaminen voi tuoda merkittävää veroetua, sillä ne pienentävät maksettavia veroja. Jos metsästä on tuloa, ne pienentävät pääomaveroa. Jos metsästä ei ole tuloja, metsätalouden tappio vähennetään henkilökohtaisessa verotuksessa.
– Monella metsänomistajalla on vieläkin käsitys, ettei kuluja voisi vähentää, jos tuloja ei ole. Tämä ei pidä paikkaansa. Siksi ne kannattaa ilmoittaa. Jos jätät ne ilmoittamatta tai jätät veroilmoituksen kokonaan tekemättä, ainoastaan verottaja hyötyy, Salonen vinkkaa.
Metsäverotuksella voi vaikuttaa ratkaisevasti metsätalouden kannattavuuteen. Siksi uuden metsänomistajan kannattaa perehtyä myös metsäasioihin tai ainakin hankkia avukseen alan erityisosaamista.
Kaikilla ei ole aikaa seurata metsänsä asioita niin tarkasti kuin haluaisi. Kun verotus hoituu ammattilaisen avulla, voit keskittyä päätöksiin ja tavoitteisiin. Ota yhteyttä.
Oletko koskaan huomioinut metsävähennystä?
Jos olet hankkinut metsätilan ostamalla tai muuten vastikkeellisesti 1.1.1993, olet oikeutettu käyttämään veroetua eli vähentämään puukauppatulosta osan metsän hankintahinnasta. Etu on merkittävä ja se kuuluu sinulle. Vähennyspohja on 1.1.2026 jälkeen 75 prosenttia tilan alkuperäisistä hankintakuluista* ja sen seuranta kulkee mukana metsäverolomakkeella 2C.
Jos metsänomistajalla on sekä metsävähennysoikeutettuja tiloja ja ennen vuotta 1993 hankittuja tiloja, voi metsävähennyksen hyödyntää vain 1993 jälkeen hankituilta tiloilta tulevista puunmyyntituloista.
Metsävähennyspohjan laskentaprosentti oli vuosina 1993-2007 50 % ja vuosina 2008-2025 60 %. Tarkasta että aiempi korjaus on tehty muistiinpanoihin.
JOS seuranta on ajantasalla eikä metsää ole ostettu lisää eikä myyty metsätiloja, niin metsäverotuksen seurantatiedoissa näkyvä metsävähennyspohja voidaan kertoa luvulla 1,25.
Jotta asia menee oikein, tilaa metsäveropalvelumme. Kaikki metsäasiantuntijamme saavat täydentävän verokoulutuksen metsävähennykseen liittyen loppuvuonna 2026.

Metsäasiantuntija Tarja Salonen (kuvassa) laskee esimerkin metsävähennyksen hyödystä: olet ostajanut metsätilan 100 000 eurolla ja teet 50 000 euron puukaupan. Vähennyshyöty on 37 500 euroa, mikä tarkoittaa, että maksat puukaupasta 12 050 euroa vähemmän veroa.
Esimerkki osoittaa sekä merkittävää hyötyä, mutta myös sitä, ettei laskenta ole helppoa, vaan vaatii syvempää vero-osaamista. Hyödynnä tammi-helmikuussa tarjoamamme veropalvelu. Se on erittäin edullinen hyötyynsä nähden. Palvelun kulut voit vähentää verotuksessa.
* Vähennyspohjaan lasketaan kaikki kulut, ei vain tilan hankintahinta.