Jäsenmaksulaskutuksen selvitystyö jatkuu

22.4.2021

MTK:n keskitetystä jäsenmaksupalvelu Oivasta maaliskuussa jäsenille postitetuissa uusissa jäsenmaksulaskuissa ilmeni paljon virheitä myös Mhy Keski-Savossa. Jäsenten runsaat yhteydenotot ruuhkauttivat toimiston numerot pahoin maaliskuun ensimmäisinä viikkoina.

- Tilanne on nyt rauhoittunut puheluiden osalta ja alamme olla voiton puolla laskujen korjauspyyntöjen käsittelyssä ja tietojen eheyttämisessä, mutta työtä sekä metsänhoitoyhdistyksissä, että MTK:n Oivapalveluissa on vielä paljon, kertoo jäsenpalveluasiantuntija Iiris Utriainen.

- Jäsenet lähestyivät meitä hyvin monikanavaisesti jäsenlaskun saatuaan. Meillä yhteydenottoja on ollut lähes tuhat, mikä tarkoittaa, että melkein kolmannes jäsenistämme koki laskun epäselväksi. Ymmärrän täysin koetun epätietoisuuden ja ärtymyksenkin, sillä laskun mukana tullut jäsenkirje ei ollut riittävän informatiivinen metsänomistajien osalta. Laskulta puuttui myös siihen lain mukaan kuuluva laskuerittely, mikä oli todella valitettavaa. Iso osa yhteydenotosta olisi jäänyt tekemättä, jos laskulta olisi selvinnyt, mistä laskun loppusumma koostuu, kertoo Utriainen. Nyt laskupohja tullaan MTK:ssa kokonaisuudessaan korjaamaan.

Monet metsänomistajat ovat ehtineet olla jo uudestaan yhteydessä, kun uutta laskua ei ole alkanut kuulua. Jäsenlaskutus ei ole tällä hetkellä päällä Oiva-jäsenrekisterissä, joten uusia korjattuja laskuja tai rästilaskuja järjestelmästä ei olla vielä lähettämässä.

- Emme tiedä milloin uusintalaskutus korjattujen jäsenlaskujen osalta MTK:ssa käynnistyy, joten toivomme jäseniltämme vielä vähän malttia ja samalla kiitämme myös ymmärryksestä ja kärsivällisyydestä. Jäsenyys on edelleen voimassa, vaikka laskua ei olisi maksettu, joten siitä ei kannata huolia! Utriainen vakuuttaa.