Metsätien teossa

Mari Sarvaala 09.8.2019

Rupesin omalta osalta metsien infravajetta korjaamaan eli metsätien tekoon.

Hommahan lähti käyntiin niin kuin usein tapahtuu: joku vihjaa, että tuotakin voisi parantaa. Minulle metsäneuvoja kertoi listan etuja, olin helppo uhri.

Tienteko alkaa tielinjan puunkorjuulla

Kevättalven viimeisillä keleillä moto muiden hakkuiden yhteydessä hakkasi ainespuun pois tulevan tieuran kohdalta. Leveältähän se kaista silloin näytti.

Kun toukokuussa seisoimme kaivinkoneyrittäjän kanssa tulevan tien päässä, ihmeteltiin kumpikin tien kohdalla olevien hakkuutähteiden määrää. Kumpikin raapi päätään. Onneksi konemiehellä oli vuosikymmenten kokemus tienteosta, joten hän oli luottavainen. ”Anna minulle viikko aikaa, niin risut ovat hävinneet tienpohjaan”.

Ja niinhän siinä kävikin. Kun seuraavan kerran menin tietä katsomaan, risuja ei näkynyt missään, vaan kohdalla oli hiekkainen tieura, jota pystyi jo ajamaan autollakin. Tuntui hienolta olla melkein valmiin tien omistaja!

Metsätien pohja

Seuraavaksi tie lannattiin ja siihen ajettiin kesäkuivalla tukeva kerros mursketta.

Miksi ryhdyin työhön, johon ei saanut edes kemera-tukea?

Tienteon kannattavuuttakaan en ole vielä viitsinyt laskea, jotta en pahoittaisi mieltäni.

Perustelen tien itselleni seuraavasti:

  • Pääsen nyt palstani peränurkkaan, jossa on useampi hehtaari seuraavaksi taimikonhoitoa odottavia kuvioita. En tarvitse raahata raivaussahaa varusteineen useita satoja metrejä tiheikön läpi ja ojien yli kahlaten.
  • Sain kesäkorjuukelpoisia kuvioita lyhyellä metsäkuljetusmatkalla, jotka olivat aiemmin tien puutteen takia talvikohteita.
  • Paikallinen metsästysseura pääsee kaatamaan ja hakemaan hirvet pois taimikoitani kurittamasta.
  • Iloa ja ihmetystä naapureille.
  • Omistan ikioman, upouuden metsätien.

Jos metsäsi tieverkosto on määrältään kunnossa, kannattaa kuitenkin käydä tiet läpi sillä ajatuksella, onko niissä tarvetta perusparannukseen.

Tie kaipaa kunnostusta, jos:

  • puskat raapivat auton kylkiä
  • motoyrittäjä / tukkiautokuski huokailee tien päässä
  • auto pitää vaihtaa nelivetoon
  • lätäköt ja kuopat ovat tien hallitseva osa
  • joudut ajamaan kieli keskellä suuta ja varomaan auton vahingoittumista

Tutustu kemera-tuen ehtoihin, kysele naapureita mukaan, käytä asiantuntijaa. Jokaisessa metsänhoitoyhdistyksessä on tieasioihin perehtyneitä ammattilaisia.

Lue muut Marin blogit:
Miksei moto jo tule >>
Metsän syystöitä >>
Koivun tehokäyttö >>

 

Projektipäällikkö mhy Päijät-Hämeessä. Uusmaalainen, jonka juuret ovat syvällä pellossa ja metsässä, suunnittelee suuria ja toteuttaa pieniä.